Onze vakantie in Borneo

Twee weken geleden hadden we midbreak op Taylor’s. Wat precies hetzelfde is als herfstvakantie, maar aangezien er hier geen blaadje van de boom valt noemen ze het midbreak. Een week lang vrij en voor ons de kans om een nieuwe plekje van Maleisië te zien: Borneo! Jungle, de Mount Kinabalu, Poring Hot springs en Mabul Island. We hebben echt een week lang genoten en met een gevoel van gemis stapten we weer het vliegtuig in. Na even goed bijgekomen te zijn is hier ons verslag!

Wat hebben we allemaal gedaan?

Deel 1:
We vlogen zaterdag vanaf Kuala Lumpur naar het vliegveld in Kinabalu, de hoofdstad van de staat Sabah. Met een kleine van zijn we naar ons resort gegaan bij de Poring Hot Springs. Dit wordt heel vaak als reismiddel gebruikt en is vaak goedkoper dan de bus voor lange stukken. Comfortabel is het alleen niet. Wij zaten met z’n achten achterin in een busje gepropt, maar we genoten onderweg van het uitzicht dus dat maakte het wat goed. Ons hotel Poring Hot Springs & Nature Reserve lag temidden van de Poring Hot Springs waar je in warm water bronnen uit de berg kon zwemmen. Er zijn daar verschillende paden op de berg (een kleinere berg) waar je mooie plekjes kunt bekijken zoals: Butterfly park, een grote touwbrug midden in de jungle, twee watervallen, een vleermuisplekje, kortom allemaal leuks om te bekijken.

Aan een volledige dag heb je wel genoeg om dit allemaal te zien. Zo deden wij het ook, na een dag vertrokken we naar de berg Mount Kinabalu om daar een zeven uur durende tocht te lopen, 10 km op de berg. En dat hebben we geweten ook!

Deel 2:
‘s avonds hebben we een bus genomen naar Sandakan voor €7,50. We deden er zo’n 3,5 uur over. Het is een grote stad waar je eerst echt even moet opzoeken wat je precies wil doen, want je kan hier makkelijk een paar uur reizen van locatie naar locatie. Wij wilden een jungle safari doen en hadden de volgende dag meteen vanuit ons hostel geboekt. Wij verbleven trouwens in het Harbourside Backpackers hostel, waar we voor €6,50 per nacht sliepen. Dit was echt een hele fijne en schone accommodatie.

De volgende dag gingen we de jungle river cruise doen. We moesten flink wat reizen naar het jungle gedeelte van Sandakan, drie uur heen en twee uur terug (terug gingen we met een kleinere auto). Het was een pakket wat we rechtstreeks vanuit het hostel hadden geboekt, waar vervoer en eten bij inbegrepen zat. In totaal hebben we hier 190 RM (€47,50) voor betaald.

We hebben ontzettend veel apen gezien, verschillende rassen, grote en kleine. Heel erg veel baby-aapjes, zo lief om te zien. Weird fact. De gids in de boot vertelde dat Chinezen het lekker vinden om hersens te eten van apen als ze nog levend zijn. Als de aap dood is tijdens het opeten dan smaken de hersens minder lekker. Hoe zielig! Verder hebben we ook een krokodil gezien, wauw! Dat was kicken, hij zwom een beetje van onze boot af. Je ziet hem niet heel erg goed op de foto, maar hij is echt that’s for sure.

Daar is ie! Je ziet hem niet heel goed, hij bleef voornamelijk onder water. Rustig zwemmend. Na een lekker diner en een wijntje zijn we weer teruggegaan.

Deel 3:
De volgende dag zijn we in de middag vertrokken naar Sempora. Hier zouden we nog een nachtje blijven slapen voordat we op de boot konden naar het eiland Mabul. We hoorden dat Nederland een negatief reisadvies had afgegeven, vanwege eerdere kidnappingen door Filipijnse piraten die toeristen uit hun huisjes hebben gekidnapt. Nu moeten we erbij zeggen dat het voornamelijk om Chinezen ging die vermoedelijk op het water in een duur resort zaten. We hebben veel gepraat met locals en toch besloten om te gaan, bad asses! Wij zijn zo ontzettend blij dat we zijn gegaan, het is letterlijk het mooiste plekje op aarde wat we tot nu toe hebben gezien. De reis ernaar toe was lang, hij liep drie uur uit. In totaal hebben we zeven uur in de bus gezeten.

Vrouwtjes in de bus die eten komen verkopen. Wij hadden wel zin in wat gebakken bananen tijdens zo’n lange reis. Dat is trouwens een heerlijke delicatesse hier in Maleisië, en ik vermoed ook wel verder in Azië.

We kwamen rond 9 uur ‘s avonds aan bij ons hostel voor die nacht. Borneo Global Sipadan Backpackers. Niets boeiends, een viezige badkamer, maar precies goed voor een nachtje slapen. De volgende ochtend gingen we al vroeg met de boot naar Mabul Island. Natuurlijk moesten we nog even op de foto met de medewerkers van het hostel. Er wordt nogal tegen blanke mensen opgekeken in Maleisië, heel erg raar. Maar ze vinden een donkere huid niet mooi, als je blank bent ben je in hun ogen mooi en rijk. Heel sneu eigenlijk.

Op naar Mabul Island! We gingen om 8 uur ‘s ochtends met de boot van Scuba Junkie, waar we ook verbleven op het eiland. Dit hostel kan ik echt aanraden! Het is luxe, je krijgt er drie maaltijden per dag bij inbegrepen en twee snacks om 11:00 uur en 16:00 uur. Wij hebben er nog een snorkeltrip bij gedaan, in totaal was het €130,- wat we hebben betaald. Zeker het geld waard.

Dit eiland is zo prachtig, we hebben hier drie heerlijke dagen ontspant en gesnorkeld. Ik zou zo weer terug gaan. Het eiland wordt voornamelijk bezocht door mensen die willen duiken en snorkelen, je kunt hier dit uitstekend doen. Toeristisch met barretjes enzo is het hier absoluut niet. Je eet bij je accommodatie en verder kun je wat dingetjes kopen in het dorpje.

Dorpje? Ja, het kleine dorpje wat gerund wordt door sea gipsy’s. Dat zijn zigeuners die vroeger altijd op zee leefden met z’n allen (meer dan 80 mensen) en nu hun plekje op het land hebben gevonden. Het was heel erg raar om dit te zien toen we aankwamen. De volgende foto’s zeggen denk ik wel genoeg.

In deze kleine huisjes leven soms meer dan zeventien mensen bij elkaar. Ze lopen allemaal of in hun blootje, of met oude kleding die ik weet niet waar vandaan halen. We dachten eerst dat we hier uit de buurt moesten blijven, maar het blijkt dat je meer dan welkom bent om in hun dorpje te lopen. De ouderen keken moeilijk, de kindjes lachten en iedereen was wel iets aan het doen. Ik kon alleen maar mijn ogen uitkijken.

Op zaterdagavond hebben we een gypsie wedding gezien, wat heel erg triest was eigenlijk. Het hele dorp stond te dansen, maar de bruid en bruidegom keken ontzettend zielig en staarden wat voor zich uit. Of het was de warmte, of ze waren niet blij met dit huwelijk. Laten we hopen op het eerste.

Ze hebben hier ook een schooltje gemaakt, The school of hope. Hier krijgen de kleintjes basisonderwijs. Ook al stonden er maar drie tafeltjes in het kleine gebouwtje, het is toch al goed dat ze dit wel doen. Vroeger kregen ze helemaal geen onderwijs.

We zijn met een groepje op snorkeltrip gegaan waar we drie trips van een uur hebben gedaan. Het was echt prachtig, we zagen de mooiste vissen. En we hebben flink wat schildpadden gezien. De grootste was minimaal 1 vierkante meter, die zwom heerlijk rustig onder mij door. Prachtig!

DSC_1915DSC_1933DSC_1951

De laatste avond zijn we met een aantal mensen naar een plekje gegaan waar je de zonsondergang kon zien. Zo’n prachtig plekje! Ik heb nog nooit zo’n mooie zonsondergang gezien. Het water had nog een heerlijke temperatuur en we maakten nog een laatste duik voor het helemaal donker werd. Wat een prachtige herinnering.

Het was een hele mooie afsluiting van deze vakantie. De volgende dag vlogen we terug vanaf het vliegveld Tawau, en zo hebben we een klein rondje gemaakt in de staat Sabah. We kunnen alleen maar aanraden om ook naar Borneo te gaan en er dan zeker minimaal drie weken te blijven om alles te zien. Sla vooral niet Mabul Island over, zeker als je van duiken houdt. Het is hemel op aarde!